Tourist satisfaction at tourism destination of Aan village, Klungkung, Bali

Authors

  • Muhammad Zulfan Politeknik Pariwisata Medan
  • Ratri Paramita Politeknik Pariwisata Bali
  • Ni Putu Oka Agustini Politeknik Pariwisata Bali

DOI:

https://doi.org/10.58881/jcmts.v3i1.179

Keywords:

tourist satisfaction, Aan village , accessibility factor, availability of internet access, friendliness

Abstract

This research aims to determine tourist satisfaction when visiting Aan Tourism Village and to find out what factors influence tourist satisfaction. Data collection was carried out using a questionnaire instrument which was administered to 20 tourists who visited Aan village in November 2023. The results of the research showed that tourist satisfaction was dominated by the accessibility factor to the Aan tourist village destination which was easy to reach, then followed by the availability of internet access, and tourist engagement with local culture and people. Apart from that, tourist satisfaction is also determined by good service from the manager, the cleanliness and beauty of the tourist village, as well as the friendliness of the local population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdi, IN., Suprapto, PA., Sarja, NLAKY., Sarja, NKPG. (2022). Pengembangan Desa wisata Aan Klungkung Melalui Potensi Desa dan Pemberdayaan Masyarakat. Madaniya, 3(3), 338-347.

Arianto, N., & Kurniawan, F. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Loyalitas dengan

Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Home Industri Produk Pakaian Sablon & Bordir). Jurnal Pemasaran Kompetitif, 4(2), 254-268.

Cahyadi, I. G. N. W., Mitariani, N. W. E., & Imbayani, I. G. A. (2020). Pengaruh Persepsi Harga dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Air Minum Dalam Kemasan Fotaqua di Badung Bali. Values, 1(4).

Dewi, W. K., & Hermawan, D. (2018). Partisipasi Civil Society Dalam Mengembangkan Pariwisata Di Kabupten Lampung Selatan (Studi Pada Kelompok Sadar Wisata Di Kabupaten Lampung Selatan). Administratio: Jurnal Ilmiah Administrasi Publik Dan Pembangunan, 8(2).

Firmansyah, R., Patulak, M. R., Tania, M., & Pratitha, N. K. (2022). Pemetaan Potensi Wilayah Desa Pakisjajar sebagai Desa Wisata. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 44-48.

Hattori, E. A., Sibarani, P. A., & Khairi, N. (2023). Institutional role in the management of Pela tourism village, Kota Bangun district, Kutai Kartanegara regency, East Kalimantan. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(2), 75–81. https://doi.org/10.58881/jcmts.v3i2.70 (Original work published August 1, 2023)

Harahap, K. A. E. (2014). Analisis pengaruh kualitas pelayanan, harga, dan promosi terhadap kepuasan pengunjung di Museum Ronggowarsito Semarang. Fakultas Ekonomi & Bisnis

Islamy, N. (2019). Analisis Sektor Potensial, Dapatkah Pariwisata Menjadi Lokomotif Baru Ekonomi Nusa Tenggara Barat?. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(1), 1-10.

Kairi, N. K., Simamora, N., & Ritonga, P. W. (2023). Identifying the obstacles to the development of Selemak village as a tourism village in Deli Serdang regency. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(2), 103–109. https://doi.org/10.58881/jcmts.v3i2.68 (Original work published August 1, 2023)

Kalebos, F. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan wisatawan yang berkunjung ke Daerah Wisata Kepulauan. Jurnal riset bisnis dan manajemen, 4(3).

Maria, M., & Anshori, M. Y. (2013). Pengaruh kualitas produk dan kualitas layanan terhadap kepuasan konsumen King Cake. Jurnal Manajemen teori dan terapan, 6(1), 1-9.

Marie, A. L., & Widodo, R. E. (2020). Analisis Faktor Kunjungan Wisatawan Mancanegara dan Tingkat Penginapan Hotel Terhadap Penerimaan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Sub Sektor Pariwisata pada Industri Pariwisata di Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) Tahun. Jurnal Ilmiah Pariwisata, 25(3), 1411-1527.

Megantari, K. (2018). Model City Branding Sebagai Strategi Penguatan Pariwisata Lokal Provinsi Jawa Timur. Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 2(2), 22-34.

Pantiyasa, I. W., Sutiarso, M. A., Susanto, B., & Kasiani, K. (2023). Tourism village development strategy: A case study in Kaba-kaba village, Tabanan-Bali. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(3), 213–221. https://doi.org/10.58881/jcmts.v2i3.108 (Original work published December 1, 2023)

Priyanto, R., & Hermawan, H. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Wisatawan serta Dampaknya terhadap Loyalitas: Studi di Ciater Spa Resort.

Rofiah, C., & Wahyuni, D. (2017). Kualitas Pelayanan Dan Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Di Mediasi Oleh Kepuasan Di Bank Muamalat Jombang. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 12(1).

Roy, J., Sakti, D. N., Septianingrum, M., Kusuma, S. S., & Sulisnawati, U. (2023). Kajian eksternalitas wisata museum samarinda terhadap aspek sosial dan ekonomi masyarakat kota Samarinda. Kinerja: Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 20(2), 291-294.

Sibarani, C., & Christin, J. (2023). The role of the community in tourism development in the Batu Katak ecotourism area, Bahorok district, Langkat regency. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(2), 66–74. https://doi.org/10.58881/jcmts.v2i2.82 (Original work published August 1, 2023)

Sitepu, A. A., Sirait, L. S., & Khairi, N. K. (2023). The role of the community in the development of local wisdom-based tourism in Meat tourism village, Tampahan District, Toba Regency. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(2), 132–137. https://doi.org/10.58881/jcmts.v3i2.88 (Original work published August 1, 2023)

Suarto, E. (2017). Pengembangan Objek Wisata Berbasis Analisis Swot. Jurnal Spasial: Penelitian, Terapan Ilmu Geografi, dan Pendidikan Geografi, 3(1).

Suryati, M. E., Triwahyudianto, S. P., & Meviana, I. (2019). Pengaruh Objek Wisata Pantai Cepi Watu Terhadap Pendapatan Masyarakat Desa Nanga labang Kecamatan Borong Kabupaten Manggarai Timur.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmana, E. (2020). “Manajemen Desa Wisata”. Dalam M.A. Sutiarso (ed). Manajemen Pariwisata - Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis. Bandung: Penerbit Widina Bhakti Persada Bandung, pp. 95-115.

Sulistiyana, R. T., Hamid, D., & Azizah, D. F. (2015). Pengaruh fasilitas wisata dan harga terhadap kepuasan

konsumen (Studi pada Museum Satwa). Jurnal Administrasi Bisnis, 25(2).

Supriyadi, D., & Komara, E. (2020). Studi Terhadap Kepuasan Wisatawan Dilihat Dari Manajemen Pelayanan Pariwisata dan Kebijakan Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) di Kabupaten Pangandaran. Service Management Triangle: Jurnal Manajemen Jasa, 2(2), 100-116.

Sutiarso, MA, INA Suprapto, dan Imah Wijaya (2003). Pembangunan Agro-Ekowisata Terpadu di desa Aan, Klungkung-Bali. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Radisi, 3(3): 97-103.

Utama, I. G. B. R. (2017). Pemasaran pariwisata. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Van Daffa, K., & Ratnasari, I. (2022). Pengaruh citra destinasi dan promosi terhadap kepuasan wisatawan di Puncak Sempur Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 362-372.

Vinh, N. Q. (2013). Destination culture and its influence on tourist motivation and tourist satisfaction of homestay visit. Journal of The Faculty of Economics and Administrative Sciences, 3(2), 1999-222.

Zebua, T. I., Zendrato, J. T., & Khairi, N. K. (2023). Pemberdayaan masyarakat dalam pengembangan desa wisata Huta Tinggi, kecamatan Pangururan, kabupaten Samosir Sumatera Utara. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 2(3), 199–205. https://doi.org/10.58881/jcmts.v2i3.71

Downloads

Published

2024-03-15

How to Cite

Zulfan, M., Paramita, R., & Agustini, N. P. O. (2024). Tourist satisfaction at tourism destination of Aan village, Klungkung, Bali. Journal of Commerce, Management, and Tourism Studies, 3(1), 40–46. https://doi.org/10.58881/jcmts.v3i1.179

Issue

Section

Articles