Contrastive analysis of form and meaning of reduplication in Madurese and Minangkabau language
DOI:
https://doi.org/10.58881/jllscs.v3i1.276Keywords:
contrastive linguistics, madurese, minangkabau, morphology, reduplicationAbstract
Every language has its own uniqueness, sometimes making it challenging for speakers of one language to learn another. This research aims to describe the differences in form and meaning of reduplication between Madurese and Minangkabau languages. It is a qualitative descriptive study. The research data consists of reduplicated words in Madurese and Minangkabau sourced from previous research books. Data collection is conducted through observation method. The data analysis employs intralingual matching method. The results of this research indicate differences in reduplication systems between Madurese and Minangkabau: (a) reduplication in Madurese involves partial repetition, while in Minangkabau, it involves complete repetition; (b) there are 4 classes of words that can undergo reduplication in Madurese, compared to 6 words in Minangkabau; (c) reduplication with affixation in Minangkabau is more complex compared to Madurese; and (d) reduplication in Madurese yields 12 variations in meaning, whereas in Minangkabau, there are 8 variations.
Downloads
References
Afria, R., & Putri, Y. (2022). Reduplikasi Bahasa Minangkabau di Desa Kurnia Koto Salak Kecamatan Sungai Rumbai: Kajian Morfologi. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 6(1), 72–79.
Agung, M., Putri, H. D., & Ainul, N. (2022). Multimedia Interaktif Model Pembelajaran Multibahasa untuk Konsep Pembelajaran Bahasa Daerah Sulawesi. Jurnal Pena (Penelitian Dan Penalaran), 9(2), 128–143.
Alfanda, W., Muktadir, A., & Djuwita, P. (2023). Pergeseran Bahasa Enggano dalam Komunikasi Siswa SDN 053 Pulau Enggano Sebagai Literasi Bahasa Daerah. Jurnal Kapedas: Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 15–24.
Azisi, & Nurfaiza. (2022). Analisis Kontrastif Struktur Bahasa Madura dan Bahasa Arab. Lisan An Nathiq: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 116–127.
Azwardi. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (R. Bahry (ed.)). Syiah Kuala University Press.
Billah, M. A. R., Muta’ali, A., & Datang, F. A. (2023). Reduplikasi dalam Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia: Studi Kontrastif. Linguistik: Jurnal Bahasa & Sastra, 8(1), 24–33. https://doi.org/10.31604/linguistik.v8i.24-33
Ermanto. (2017). Jejak Protobahasa Austronesia pada Beberapa Bahasa di Sumatera. Humanus: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Humaniora, 16(2), 177–189. https://doi.org/10.24036/humanus.v16i2.8052
Huszka, B., Stark, A., & Aini, I. (2024). Linguistic Sustainability: Challenges and Strategies of Preserving Minority and Indigenous Languages – The Case of Indonesia. International Journal of Arts and Social Science, 7(6), 147–160.
Indraswari, T. I. (2017). Analisis Kontrastif Kalau dalam Bahasa Indonesia dengan To, Ba, Tara dalam Bahasa Jepang. Journal of Japanese Language Education & Linguistics, 1(1), 131–154.
Karimah, I. (2021). Analisis Kontrastif Pemerlengkap (Complementizer) dalam Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia. Jurnal Fonema: Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 129–142. https://doi.org/10.25139/ fn.v4i2.4490
Koptleuova, K., Khairzhanova, A., Jumagaliyeva, U., Baiseuova, G., & Kurmangalieva, A. (2022). Contrastive Analysis of Cross-Linguistic Interference of Trilingual Oil Workers. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 13–27. https://doi.org/10.32601/ejal.911516
Mahsun. (2017). Metode Penelitian Bahasa: Tahapan Strategi, Metode, dan Tekniknya. RajaGrafindo Persada.
Masluhah, & Suryani. (2022). Gambaran Kekuatan Karakter Perantau Etnis Madura yang Sukses. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 5(2), 71–84. https://doi.org/10.15575/jpib.v5i2.16717
Misdawati. (2019). Analisis Kontrastif dalam Pembelajaran Bahasa. ‘A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 8(1), 53–66.
Moehnilabib, M., Wahab, A., Prijambada, S., Huda, N., & Ghazali, A. S. (1979). Morfologi dan Sintaksis Bahasa Madura. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Munawaroh, H., Fauziddin, M., Haryanto, S., Widiyanti, A. E. Y., Nuri, S., Syam, R. S. El, & Hidayati, S. W. (2022). Pembelajaran Bahasa Daerah melalui Multimedia Interaktif pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4057–4066. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1600
Mursidi, & Bakir, M. (2021). Problematika Terjemah Al-Qur’an Bahasa Madura: Studi Kasus Terjemah I’raban Keterangan Madhurah Atoro’ Lil-Jalalain (TIKMAL). Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 7(1), 27–60. https://doi.org/10.32495/nun.v7i1.228
Nalee, M. A., Nadra, N., & Yusdi, M. (2020). Hubungan Kekerabatan Bahasa Melayu Patani dengan Bahasa Minangkabau. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 11(1), 43–56. https://doi.org/10.31503/madah.v11i1.225
Nalendra, A. R. A., Shidiq, F., & Zede, V. A. (2021). Analisis Kontrastif Bahasa Jawa Ngoko Madiunan dan Bahasa Indonesia. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(1), 166–177.
Nio, B. K. H., HRL, Z., Khatib, Y., Zainil, Yusuf, H. Y., & Surin, A. (1979). Morfologi dan Sintaksis Bahasa Minangkabau. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Nur, T. (2016). Analisis Kontrastif dalam Studi Bahasa. Arabi : Journal of Arabic Studies, 1(2), 64–74.
Putri, R. A. (2017). Analisis Kontrastif Reduplikasi Bahasa Jawa dengan Bahasa Indonesia. Arkhais, 8(2), 126–135. https://doi.org/10.21009/ARKHAIS.082.04
Qistifani, V. Q. (2019). Analisis Kontrastif Kalimat Syarat Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 2(1), 40–57. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v2i1.24361
Rahardian, E. (2017). Analisis Kontrastif Reduplikasi Bahasa Jawa dan Bahasa Banjar. Jalabahasa, 13(2), 211–220.
Siregar, I. (2022). Effective and Efficient Treatment of Regional Language Preservation Strategies in the Nusantara. Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 4(2), 16–22. https://doi.org/10.32996/jhsss.2022.4.2.3
Sofyan, A., Wibisono, B., Mahmud, A., & Subiyatningsih, F. (2008). Tata Bahasa Bahasa Madura (A. S. Ghazali (ed.)). Balai Bahasa Surabaya.
Soniatin, Y., & Widyaningsih, A. (2022). Hubungan Kekerabatan Bahasa Jawa (Karanggeneng) dan Bahasa Madura (Pamekasan). Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 1–8.
Susetya, H. H. H., Mardiyah, I., & Zahro, H. (2020). Keunikan Reduplikasi Bahasa Madura dalam Dialek Probolinggo. Bahtsuna: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 2(2), 210–217.
Sutawijaya, A., Kardana, K., Karsana, A., & Jumena, U. (1984). Sistem Perulangan Bahasa Minangkabau. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Syamsuddin, M. (2019). History of Madura: Sejarah, Budaya, dan Ajaran Luhur Masyarakat Madura (Tim Abadi Selaras Aksara (ed.); 1st ed.). Abadi Selaras Karya (Araska).
Tarigan, H. G. (2021). Pengajaran Analisis Kontrastif. Angkasa.
Widyastuti, I., & Noersadono, A. V. (2022). Integrating Contrastive Analysis into Classroom in English as Foreign Language Context. Tamansiswa International Journal in Education and Science, 3(2), 74–81.
Wirachmi, A. (2022). Ini Data Terbaru 5 Bahasa Daerah dengan Penutur Terbanyak. Sindonews.Com. https://nasional.sindonews.com/read/663495/15/ini-data-terbaru-5-bahasa-daerah-dengan-penutur-terbanyak-1642759291?showpage=all
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Santuso Santuso, Sukarno Sukarno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.